fbpx

מהו איזון אקטוארי וכיצד הוא משפיע על חסכונות הפנסיה שלכם

מאזן אקטוארי הוא החישוב של מצב ההכנסות והנכסים של קרן הפנסיה אל מול ההתחייבויות שלה לעמיתים. כיצד נוצר מצב של גירעון או עודף, ואיך תוכלו להשתמש במידע הזה על מנת לבחור את קרן הפנסיה המשתלמת ביותר?

 

בניגוד לביטוחים אחרים, בקרן הפנסיה שלכם אתם תלויים בשאר העמיתים המבוטחים בה, כאשר חלק מהסכום שכל אחד משלם כל חודש עבור הקרן, נצבר בקופה משותפת, המשמשת בעת הצורך לתשלום התביעות של מבוטחי הקרן, ואף תביעות המתקבלות במקרים של אובדן כושר עבודה או מוות.

 

החלק המועבר לקופה המשותפת הוא תשלום הריסק שאתם מעבירים בכל חודש, ובמקום להיחשב כהכנסה של של חברת הביטוח, הוא נצבר כאמור לשימוש בעת תביעה.

 

בכל סוף רבעון, מתבצעת הערכה של המצב בקופה זו. במקרה שהצטברו בה עודפים, הקרן תחלק אותם בין המבוטחים – מצב זה מכונה “עודף אקטוארי”. לעומת זאת, במקרה שייסתמן בסוף הרבעון גרעון בקופה זו, הקרן תגבה מהעמיתים תשלום נוסף על מנת לכסות את החוסר האקטוארי.

 

במילים אחרון, מאזן אקטוארי הוא למעשה התחשיב של כלל הנכסים שהגוף המבטח מחזיק, יחד עם ההכנסות העתידיות שיקבל מדמי הביטוח, מול החובות שלו עבור מבוטחיו. במקרה שיתקיים שוויון בין הנכסים לבין החובות, אז יתקיים איזון אקטוארי.

הנעלמים שיש להעריך כדי לחשב את המאזן

על מנת לחשב את המאזן, יש צורך באקטואריה, כלומר חישוב הכולל גם גורמים בלתי ידועים. המאזן הזה מחושב באמצעות הערכות, הנחות והשערות מסוימות, גם בנוגע לנכסים וגם בנוגע להתחייבויות הקרן, שישפיעו על התוצאה הסופית. האקטואריה היא למעשה הערכת הגורמים הלא ידועים.

 

לדוגמא, קרן פנסיה מסוימת מקבלת בכל חודש סכום מסוים של תגמולים מהעמיתים, והם צפויים לקבל בתמורה פנסיה חודשית, החל ממועד הפרישה ועד לשארית חייהם, או קצבה חודשית במקרה של אובדן כושר עבודה, ובנוסף מבטיחה לשאירים שלהם קצבה דומה במקרה של מוות.

 

במקרה זה, מבחינת הנכסים, ידרשו הערכות לגבי התזרים שייכנס מדמי הגמולים שישלמו העמיתים. הנעלם כאן עשוי להיות השינויים שעלולים להתרחש כתוצאה מגידול או הפחתה של כמות העמיתים בקרן, וגם שינויים בשכר של כל אחד מהם.

 

מבחינת ההתחייבויות, גם כאן עלולים להתרחש שינויים משמעותיים, במיוחד כשמדובר בביטוחים לטווח ארוך כמו חיסכון פנסיוני. לדוגמא שינויים בתוחלת החיים המשפיעים ישירות על גודל ההתחייבויות, ישפיעו מאוד על פנסיית זקנה (חשוב מאד להדגיש כי החל מלפני כשנתיים הגדילה המדינה דרמטית את חלקה בתשואה המובטחת לפורשי קרנות פנסיה מקיפות על מנת להבטיח כי לא יווצר גרעון אקטוארי בשל פרישות, או בעברית לדאוג שמי שמצוי בשוק העבודה לא ייאלץ לממן את מי שנמצא בגמלאות). פנסיית שאירים, תושפע מהנתונים של בני הזוג המוגדרים כמוטבים של העמיתים ועוד. דוגמא נוספת היא לגבי פנסיית נכות, שקשה לצפות את כמות העמיתים שיזדקקו לה.

כיצד תדעו אם קרן הפנסיה שלכם נמצאת בגרעון או בעודף אקטוארי?

בכל רבעון (וגם בסוף השנה), אתם מקבלים דוח מקרן הפנסיה, בו מפורט סטטוס הקרן מבחינת איזון אקטוארי. עודף מסומן בפלוס לצד פירוט העודף האחוזים, ואילו גרעון מסומן במינוס, לצד פירוט האחוזים. האיזון האקטוארי משפיע על כל מי שחוסך באופן כזה או אחר בקרן הפנסיה, בין שהוא פעיל ובין שהוא מצוי בהקפאה, וגם על מי שכבר הגיע לשלב קבלת הקצבאות.

 

מאחר והן העודף והן הגרעון מחושבים בכל רבעון, האחוזים המתקבלים יכולים להשתנות לפי המועד בו הצטרפתם לקרן הפנסיה והתחלתם להעביר אליה כספים.

מדוע יצרו את מנגנון האיזון האקטוארי?

מאחר ובקרנות פנסיה מדובר בהסכם של ערבות הדדית, כלומר כל עמיתי הקרן תלויים זה בזה ובהפקדות אחד של השני, ולא בהכנסות הקרן (לעומת, למשל, ביטוחי מנהלים), עלויות הכיסוי הביטוחי נמוכות יותר. מנגנון האיזון האקטוארי נועד לשמור על שוויון בין העמיתים, ולוודא שמצב של עודף או גירעון שנוצר בקרן, בעקבות חריגה ממספר מקרי הביטוח שנצפו, לא ישמר לאורך זמן והקרן תישאר מאוזנת.

מעבר לאיזון אקטוארי, אילו נתונים יסייעו לנו לבחור את קרן הפנסיה המשתלמת ביותר?

בהתאם לאמור לעיל, אחד הפרמטרים שיש לבחון לפני שבוחרים קרן פנסיה, הוא האיזון האקטוארי שלה. כמובן שמומלץ לבחון את העבר של הקרן מבחינה זו, ולהעדיף את זו ששמרה על איזון אופטימלי לאורך זמן (וחוותה פחות סטיות לכאן ולכאן). איזון בין הוצאות הקרן לבין הכנסותיה מצביע על התנהלות יעילה ומקצועית, שתטיח לעמיתים יציבות כלכלית גבוהה יותר, כאשר יגיעו לגיל הפרישה.

 

פרמטרים נוספים שחשוב להתייחס אליהם באופן מעמיק הם דמי הניהול אותם גובה חברת הביטוח. חשוב לדעת שאלו מושפעים מאוד מגורמים שונים ומשתנים, ובמיוחד חשוב לדעת שככל שהחיסכון שלכם יגדל במהלך השנים, יגדל סכום דמי הניהול הנגבה מכם, כעמלה על צבירה. במילים פשוטות, מה שעלול להיראות בשלב הראשון כאחוזים נמוכים של עמלה אותה גובה מכם חברת הביטוח, עשוי, בטווח הארוך, לגדול לסכומים משמעותיים שיירדו מהחיסכון שלכם.

 

פרמטר נוסף שכדאי לבחון בקפידה, הוא גודל הקרן. קרן גדולה משמעותה מספר גבוה יותר של עמיתים הערבים זה לזה, שמשמעותו הפשוטה היא קופה גדולה יותר. מסיבות דומות, ככל שהקרן גדולה יותר, כך היא מתנהלת ביעילות גבוהה יותר בזמן אמת, כלומר במהלך תביעות. משמעות הדבר היא שכאשר יגיע היום בו תדרשו את שמגיע לכם מהקרן – תקבלו זאת במהרה. כמו כן, ככל שהקרן גדולה יותר, החברה המנהלת יכולה להשיג עבורכם תנאים טובים יותר מול החברות השונות.

שירות, שירות ושוב שירות

בעידן בו הזמן שלנו הוא המשאב היקר ביותר, לרובנו אין זמן או סבלנו להתעסק עם ענייני ביטוחי הפנסיה ועם ביטוחים בכלל. חוסר הרצון להתעמק בכל ההיבטים הללו עלול לעלות לנו ביוקר. לכן, אחת ההמלצות החשובות בבחירת קרן פנסיה היא זמינות שירות הלקוחות שלה. בחרו בקרן שאתם יודעים שיש לכם עם מי לדבר ולהתייעץ לגבי כל צעד שאתם מחליטים לעשות.

האמור מהווה סקירה לא ממצה של החקיקה והתקנות הרלוונטיות ואין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי או מקצועי. אין להתבסס על האמור בקבלת החלטות כלשהן וכל מסקנה ו/או פעולה על בסיס הכתוב הינה באחריות הקורא בלבד.

הכתבות הנקראות ביותר

כל הסיבות: למה אתם שונאים להתעסק עם הפנסיה שלכם?

סלידה מהפסד פוטנציאלי, רתיעה מטרחה ומאמץ, פחד משינויים...

למה כדאי לנייד את קרן הפנסיה? יתרונות וחסרונות

כל מה שחשוב לדעת על ניוד מכשירים פנסיוניים בין חברות. ...

שנה חדשה, תנאים חדשים בקרן הפנסיה שלכם: זה הזמן לבדיקה מקיפה

הדרך היעילה והנוחה ביותר לבדיקה תקופתית של התיק...

עובדי הייטק? אלה כמה נקודות שחשוב לדעת לפני שבוחרים מוצר פנסיוני

מדמי ניהול ועד כיסויים ביטוחיים: במיוחד כשזה נוגע...

מהו כיסוי שארים ומדוע הוא כלול בקרן הפנסיה של רובנו?

הכירו את התנאים והיתרונות של כיסוי שארים – אחד...